dijous, 21 de març del 2024

MATINAL A CASTELLFOLLIT

DIMECRES, 20 DE MARÇ

Fa uns dies parlant amb el Visa de zones d'escalada desconegudes, va sorgir la proposta de anar a Castellfollit una zona de granet que ell no coneix. Aleshores vaig recordar que el Lluís m'havia proposat anar a fer la via GER del Roc de Ponent perquè no l'havia fet.

VIA  BOLA-SAM

Era l'oportunitat per a tots dos i varem muntar la sortida per aquest dimecres, però al mati ens truca el Visa que està indisposat i no pot venir.

Com que teníem els plans fets i havíem quedat amb el Pere de recollir-lo a Vilafranca , no fem canvis i marxem igualment. Avui serem quatre, el Pere, el Genis, el Lluís i jo.

El nostre objectiu, el Roc de Ponent.

Aparquem als pàrquing condicionants que hi ha sota la paret de la carretera i seguim un camí que han condicionant fins el cim, que l'han anomenat “ Passeig Geològic” , ara està senyalitzat amb rètols i postes per no perdre'ns. El seguim fins arribar al peu de la carena on comença la via GER. A qui es queden el Lluís i el Genis i en Pere i jo seguim un tros més de tartera fins a trobar el peu de la via “Bola Sam”.

No tenim quasi informació, tan sols una ressenya feta a ma alçada on assenyala que comença a l'esquerra de la via “Borges” amb el seu arbre característic de la primera tirada. Teòricament hi ha una “BS” picada a la roca i dues fites, (fites n'hem trobat varies, però el nom , res de res) i a uns cinc metres del terra veiem un pitó amb una baga que suposem serà la primera assegurança que diu la ressenya.

Nosaltres hem començat per un esperó a l'esquerra del diedre de la “Borges” i a l'altura d'aquest hem flanquejat per terreny dubtós fins la paret de la dreta del diedre, en aquesta part dreta i en una placa vertical i llisa hem trobat un burí sense plaqueta per protegir un tram que ens ha semblat molt més difícil del que diu la ressenya i per sobre hem trobat un pitó, d'aquest i amb un tram de contorsionisme a la dreta hem entrat en un esperó molt més fàcil i rampant, però ja portem més metres del que diu la ressenya i decidim fer reunió en un arbre.

La segona tirada comença seguint el mateix esperó fins un petit replà a uns cinc metres on trobem (amagats sota un munt de terra i fulles , dos pitons. Estem a la primera reunió, (la primera tirada té uns quaranta cinc o cinquanta metres en lloc dels trenta cinc de la ressenya). Per sobre d'aquests pitons hi ha dos diedres molt verticals, en el de l'esquerra veiem un pitó amagat i pugem fins allà, cal seguir pujant i a la sortida del diedre però en la vessant del diedre de la dreta veiem un nou pitó, ara anem entenent la ressenya donat que anem trobant les assegurances que diu , (dels metres i les graduacions, millor posar-li un plus més a cada un, deu ni dor com apreta aquesta gent). Fem reunió en un petit replà on trobem dos pitons en paral·lel i un altre a un metre per sobre.

VIA ALEGRE- FORTUNY

La tercera tirada comença superant uns blocs i situant nos sota un mur monolític amb un diedre fosc a la dreta, teòricament hi ha dos pitons però no en veiem cap fins que finalment fent una postura acrobàtica aprofitant un camelots que hem posat veiem un pitó molt alt dins el diedre, superat aquest pitó deixem el diedre i anem a cercar un esperó a la dreta on trobem un altre pitó per protegir un pas delicat. Per sobre unes rampes en porten a uns arbres molt grans on fem la reunió.

La quarta tirada segueix unes rampes tombades fins la carena somita l, però nosaltres hem preferit pujar per uns diedres a l'esquerra i arribar al cim

Aquí trobem al Lluís i al Genis que també han acabat la seva via.

Mentre baixem el Pere i jo decidim anar a conèixer una agulla que no coneixem, la Roca de Llevant.

Aquí trobarem dues vies que hem vist ressenyades al llibre “ Castellfollit” d'en Pere Alegre i a la “guia d'escalada clàssica a les muntanyes de Prades” del Josep Jané.

Son vies que estan desequipades i on cal seguir l'instint per a trobar el millor camí.

No triguem gaire en fer-la i baixem al cotxe on ens esperen els companys, ara si que ja en tenim prou i marxem a Montblanc per fer la cervesa i un mos.

NOM.................................. Bola -Sam

APERTURISTES .............. P. Vendrell, A. Sambola, J. Olivier, M. Urquizo, E.Casamitjana