divendres, 6 d’octubre del 2023

LA VIRGEN DEL PILAR A COLLEGATS

DIMECRES, 04 D'OCTUBRE

Comencem a preparar la sortida del dimecres i deixo que el Lluis esculli objectiu , mes que res per variar i no tenir que proposar jo la sortida com sempre.

La seva proposta , la via “ La Virgen del Pilar” a Collegats. La meva primera resposta és , “ja l'he feta”, però pensant-ho be, fa molts anys i no tinc referència
 de amb qui ni quan vaig fer-la. Em sembla una bona proposta.

Finalment ens apuntem a la sortida quatre companys, el Genis, l'Isabel, el Lluis i jo.

La primera aturada la fem a la Pobla de Segur per fer un petit mos i directes al pàrquing on ja trobem quatre cotxes.

Mentre preparem material decidim fer dues cordades i anar amb una sola corda cada una.

Les cordades seran , al davant l'Isabel i jo i darrera el Genis i el Lluis.

Jo tinc clar on comença la via però no esta tal com ho recordo, tot el peu de via tapat de vegetació i ens cal sortir de mes a la dreta i tornar enrrera per anar a caçar la primera assegurança.

Aquesta primera tirada es tota ella amb flanqueig a la dreta per sota uns sostres, en general escalada suau, però hi ha un passatge més dur que la resta a mitja tirada amb una caiguda lletja sobre una rapissa. Nosaltres hem trobat dos parabolts i tres espits.

La segona tirada comença vertical i protegida per dos parabolts, després s'ha de fer una llarga passejada fàcil amb flanqueig ascendent a l'esquerra fins travessar un petit bosc i fer reunió sota del següent mur en un arbre. Trobarem sis parabolts, els dos primers fàcils de veure des de la reunió i la resta anar trobant per intuïció al llarg del recorregut fins el bosc.

La tercera tirada es curta, uns trenta metres, comença per un diedre tombat a la dreta fins arribar a un arbre , per sobre d'ell seguirem una petita feixa a l'esquerra fins apssar un esperó darrera el que ja trobarem la reunió. Compte amb la roca que esta coberta de molsa. Hi ha cinc parabolts.

La quarta tirada comença amb un tram vertical de bona roca, protegit per dos parabolts, arribats al segon cal flanquejar a l'esquerra seguint unes feixes fàcils i intuir on cal deixar de flanquejar per enfilar-se per un tram vertical que ens deixa a la feixa de la reunió, (compte amb no flanquejar mes del compte perquè arribarem a la via “Sossis i Patisants” que tenim a l'esquerra i de la que veurem alguna assegurança).

La cinquena tirada, és la més desagraïda de tota la via, primer un tram trencat per entrar a un bosc penjat que cal travessar i just a sobre per unes rampes tombades arribar a la reunió, no hi ha cap assegurança.

Com en totes les vies del sector, ara arribem a la zona amb millor rocam de la via, primer superem un petit esperó amb petites panxes fins un punt on cal deixar-lo i anar en lleuger flanqueig ascendent a la dreta fins a trobar la reunió. Trobarem tres parabolts.

La setena tirada, segueix la bona roca, cal anar a cercar una fissura vertical molt cridanera que tenim sobre i superar-la, per sobre navegar amb poques assegurances fins la reunió que trobarem uns metres per sobre d'un dau característic que salvarem per l'esquerra.

Ara aqui les preses s'han fet més petites i la escalada esdeve més fina, salvant petites panxes , per sort la tirada es curta i aviat es localitza la reunió. Estem a la vuitena tirada on tan sols trobarem tres parabolts. Tan sols ens queda la darrera tirada per arribar al cim.

La novena tirada és més fina i amb roca trencadissa el que fa que escalem amb molta cura, tres parabolts ens porten sota un petit sostre que salvarem per la dreta.

A la sortida del sostre un pitó i dos espits, fins el segon s'arriba bé però al segon s'ha imposat un descans i estudir la manera de sortir, hi ha un tram de quatre o cinc metres fins un arbre on la roca esta trencada i no es pot protegir, cal sortir amb molta cura.

Una vegada llaçat l'arbre uns metres fàcils per arribar al darrer mur abans del cim..

Una vegada tots dalt ens queda baixar per les cadenes que sempre m'han resultat antipàtiques , (suposo que el fet d'anar cansat influeix molt en la percepció).

Per no canviar-nos a la carretera agafem el cotxe i marxem fins la Font de la Figuera que malauradament esta seca, però tenim l'ombra dels arbres.

A la Pobla anem trobant els bars de la carretera tancats i fem la aturada al Hosatl del Lago per recordar vells temps.

NOM.......................................................... La Vigen del Pilar