dijous, 18 de maig del 2023

GRAN MANITÚ AL TOSSAL DE BALINYÓ

DIMECRES, 17 DE MAIG DE 2023

S'apropa el dimecres i començo a cercar possibles objectius per fer amb el Lluís, però el dimarts, s'apunta mes personal al grup i es veu clar que caldrà

Finalment serem cinc, el Lluís, el Gines, l' Antonio i també s'apunta el Guillem aprofitant que te festa de la feina.

Escollim pujar al Alt Urgell on tenim molta roca per escollir, i jo agafo el llibre del Miquel Blanco per acabar de decidir mentre esmorzem a ca la Marisol.

Finalment optem per anar a Canelles i fer alguna via del Tossal del Balinyo. Concretament proposo anar a la zona dreta on podrem repartir-nos per diferents vies i estar propers.

Finalment decidim fer tots la mateixa via, la Gran Manitú que ja he fet amb el Lluís ara fa uns quinze anys abans de fer el Blog i que per tant no tinc ressenyada al ordinador.

Farem dues cordades, davant anirem el Guillem i jo per fer la cordada d' Estruch's i darrera aniran el Lluís, el Genis i l' Antonio.

Per anar a una via llarga anem molt tard, però el dia ja te moltes hores de llum i no patim per l'horari.

La primera tirada que va per una canal no es difícil però les assegurances son justes, i ben repartides en les zones més difícils, trobarem sis parabolts i s' en poden posar algunes més en arbres que trobarem en tot el recorregut.

La segona tirada és de les mateixes característiques, segueix superant la mateixa canal, primer per un tram vertical i ben assegurat amb cinc parabolts i desprès seguint per la canal ja molt mes ajaguda fins la reunió.

La tercera tirada surt cap a l'esquerra amb el sentit de l'ascensió i va a cercar un esperó marcat on ja es veuen algun parabolt, crec que aquesta tirada quedaria millor si la redrecessin del seu recorregut. Si seguim el itinerari que marquen les assegurances vas molt a l'esquerra per una rampa fàcil per tornar a la dreta darrera uns arbres per anar a cercar l'esperó, (si agafes recte en direcció a l'esperó pots pujar però cal fer uns quinze o vint metres sense protegir o amb flotants). Nosaltres hem anat per la ruta assegurada i el segon ha tingut que sortir de la reunió abans no acabes la tirada. La tirada esta ben assegurada i es pot fer reunió amb flotants i un arbre just acabades les dificultats, però nosaltres no ho hem fet. Trobarem set parabolts en aquesta tirada.

La següent tirada és la més suau de la via, un curt tram de roca per entrar en una feixa que creuarem fins arribar sota “l'escut” que es la magnifica placa que tenim sobre nostre. Tan sols hi ha un parabolt en la tirada.

Les tirades ciinc i sis son les millors de la via, sobretot la cinquena que supera quasi tot “l'escut” per unes plaques d'adherencia amb una roca de primera. Trobarem set parabolts i en algun tram força allunyats, amb dos trams més dificils que la resta de tirada, un al principi i l'altre arribant a la reunió. A reunió es penjada i millor no acumular gaire personal en ella.

La sisena és del mateix caire que la cinquena encara que amb una part final més suau, però el primer tram tot i ser graduat de cinquè jo li donaria un plus com a la tirada anterior. Una vegada superats els slabs inicials ve un tram més vertical que des de sota espanta però que una vegada allà trobarem molt bona presa per superar-lo. La reunió no es veu cal anar un xic a l'esquerra per superar una placa ajaguda i darrera uns arbres veurem la reunió.

Aquí s'acaba la via, però encara queda marro per arribar a la carena, nosaltres hem seguit encordats i tot cercant el camí més net i fàcil hem fet dues tirades de corda fins arribar a un petit camí transversal que ens ha deixat a la carena. La dificultat es baixa, II o III, però millor fer-ho encordat.

Quan han arribat els companys hem començat a baixar pensant ja amb la cervesa que ens hem ben guanyat.

NOM................................................... Gran Manitú

APERTUIRSTES ............................... G. Mañez i R. Olmos

COMPANY DE CORDA .................... Guillem Estruch

MATERIAL......................................... 12 cintes ( Joc de Camalots, prescindibles)