dilluns, 22 de maig del 2023

VIA ENANTYUM A LA PARET OEST DE PENYA NARIEDA

DIUMENGE, 21 DE MAIG DE 2023

Tota la setmana pendent del temps per veure la evolució i si trobarem una zona on poder escalar. Tot i preveure xafecs de tarda, sembla que la millor zona per fugir de la llevantada és a Ponent.

Finalment amb el Jordi que és el meu company d' avui, ens decantem per anar a fer una via llarga. De les propostes que li faig ell escull anar a Narieda Oest per intentar la via Enantyum.

Sortim d' Esparreguera a les set del mati, una hora abans del que acostumem a sortir, així intentem guanyar temps als possibles xàfecs de tarda.

La primera aturada la fem al bar Tahussà de Coll de Nargo i d'allà directes al parquing que hi ha sota la paret. Com que anem aviat estem sols al parquing !!!.

L'aproximació és curta però costeruda, però com que la conec de quan vaig fer la via Sauran, ens dosifiquem per arribar frescos a peu de paret.

Ja estem situats i cal començar. La primera tirada comença amb un pas de tibar per agafar la primera assegurança, els peus sobre molsa i molt vertical fan que les dues primeres assegurances els fem en A0, després tot i mantenir la verticalitat anem trobant uns forats netejats que son molt bons i permeten progressar bé, després la paret perd verticalitat i s'arriba a la reunió còmodament.

La segona tirada comença superant un petit desplom per després progressar per una placa llisa, es deixa fer bé, però a mitja placa hi ha un tram on ens cal fer A0 per superar-ho, esta molt llis per als peus, una vegada superada la placa, la resta de tirada es fàcil fins la reunió.

La tercera es bàsicament un canvi de reunió, però llarg, surts per la dreta de la reunió amb una petita grimpada i cal seguir un camí fitat fins arribar a peus del següent mur. La reunió esta a peus del mur.

La quarta tirada, s'endinsa per una canal i segueix un esperó primer per dins la canal i abans d'arribar a la reunió surt a l'esperó fent aquesta just a l'entrada del bosc de la feixa.

La cinquena tirada és una segona feixa i com l'anterior és un canvi de reunió llarg, però ben senyalitzat amb fites, fem reunió en un arbre al peu d'un diedre que es veu sanejat.

La sisena tirada supera aquest diedre que primer es veu brut i trencat però que va millorant a mesura que fem metres, amb un passatge difícil a meitat del recorregut.

La setena tirada torna a ser una canvi de reunió, però aquest ja no es tan còmode, primer cal superar un petit contrafort i entrar en una canal on trobarem una reunió al principi del següent mur,com que la tirada és curta, nosaltres ens hem saltat la reunió i hem anat fins la següent, superant una placa ben maca. Farem reunió en una petita cornissa penjada. Ara si que ja estem en el tram més vertical de la via.

La vuitena tirada esta molt assegurada, primer una sortida potent per agafar el primer parabolt , crec que els primer i segon l'hem pogut superar, però després ens ha calgut posar un estrep en algun parabolt perquè era molt llis i ni fent A0 els peus ens aguantaven, superat el tram central la tirada s'acaba per un desplom que es més suau del que sembla.

La novena tirada segueix la mateixa pauta que l'anterior, un principi que es deixa fer, una part central on no hi ha manera de fermar els peus i un tram final patent però més humà.

La desena tirada és la que he trobat les asseguirances pitjor colocades, la tirada es deixa fer per l'esquerra d'aquestes pero hi ha un punt on l'assegurança queda molt a la dreta d'on et porta la logica de la roca per pujar en lliure i t'obliga a anar pel mig de la placa sense res de res pels peus. Superat el tram la via fa un petit arc a la dreta per cercar la millor sortida a una feixa.

La darrera tirada és la que més m'ha agradat, pot ser perquè es la que més s'ajusta al grau de confort meu, una tirada mantinguda en cinquè superior o sis a amb bona roca on primer escalarem amb molts forats on tibar al gust i que a partir de mitja tirada es converteix en una escalada d'equilibri amb presses romes fins arribar a la reunió.

Ara ja som dalt, i no ens hem mullat !!!. Després de preparar el material comencem el retorn que ens fa suar més que la via, primer una bona estona de pujada on cal anar seguint fites i no perdre-les i un cop dalt del llom tota la baixada fins el cotxe.

Arribem al pàrquing i comença a caure alguna goteta. Ara ja pot ploure !!!.

Anem a Coll de Nargo per fer la cervesa que ens hem guanyat.

La via ens ha agradat, tot i que creiem que esta un xic massa assegurada, portavem un joc de flotants que tan sols hem passejat.

NOM................................................. Enantyum

APERTURISTES ............................. Miquel Garrell, Ramon Rubio i Franc Garcia