divendres, 5 de maig del 2023

VIA URGELL A LA SERRA DE CANALS

DIJOUS, 04 DE MAIG DE 2023

Fa un temps, en una de les meves recerques per la Xarxa cercant nous objectius vaig trobar la ressenya d'aquesta via i vaig guardar-la.

Fa poc temps amb els companys de Vilafranca mentre preparaven una sortida vaig passar-los la ressenya com a possible objectiu, però una vegada que no vaig poder acompanyar-los van decidir anar a fer-la.

Aquesta setmana sense consultar amb el Lluis , m'he plantejat anar-hi per fer-la. No he volgut preguntar-los que tal havien trobat la via i anar-hi amb la poca informació que he trobat, la ressenya, i per la Xarxa, res de res.

L'itinerari de la via es força evident, ja el veiem fins i tot abans d'arribar a Oliana gracies al sostre característic que hi ha just al costat.

Deixem el cotxe en la primera paella a dretes de la carretera de les Anoves d'on surt un corriol que ens portaria fins a l' Ermita de Sant Andreu del Castell. El seguim fins a situar-nos mes o menys sota la via i a la vorera del camé trobarem una petita fita, es el moment de desviar-nos i seguir un petit corriol desdibuixat que va enfilant-se fins sota el gran sostre, després pel peu de paret cal anar a la paret que hi ha a ponent del sostre on veurem algun parabolt, pocs i alts. Son parabolts de vuit i amb xapa petita.

La primera tirada segueix un petit esperó poc marcat, amb roca bona però un xic crostosa, les assegurances un xic separades i on cal navegar per trobar el millor rocam. Trobarem deu assegurances i una dificultat de cinquè o cinquè superior.

La segona tirada comença amb la mateixa tónica , tan sols trobarem dues assegurances en els primers deu metres que son els més finets, després la via entra a la canal de la dreta del sostre i sense assegurances cal cercar el millor camí fins la reunió a 55/60 metres , trobarem algun arbre per llaçar.

La tercera tirada deixa la canal principal per pujar per la vessant de ponent entre arbres i pedregam, trobarem un parabolt perdut a uns trenta metres però cal seguir fins a peu de paret on entre uns arbres (no es veu) trobarem dos parabolts . La tirada te uns 45 metres.

La quarta tirada comença amb un passatge potent i trencat per agafar la primera assegurança, després flanqueja a l'esquerra per anar a cercar el pas més fàcil , rodejant una sabina per anar a cercar l'entrada a una vira per darrera una altre gran sabina, la tirada segueix la vira fins a trobar un parabolt amb anella, (suposem que és per baixar si no volem fer la part superior de la via). Del parabolt cal baixar un xic, per superar una sabina que ens barra el pas i poc després trobarem la reunió.

La cinquena tirada és la més entretinguda, surt recte a munt amb dos passos d'artificial, després trobarem una fissura netejada on hem posat l'únic flotant que hem utilitzat a la via , (camalot del 0,5). Aquest passatge ens porta a una petita bauma on hi ha un altre parabolt i la creuem a dretes per anar a cercar un seguit de parabolts que van pujant en diagonal a la dreta , també trobarem un pitó en un terreny fissurat que ens permet entrar a la placa de la dreta que es per on segueix la via, alguna sortida d'estrep entre parabolts en deixa en un punt on farem una sortida un xic precària per arribar a la reunió, en un balcó força comode.

La sisena tirada és curta, assegurada i netejada, si tens grau suposo que pot sortir en lliure, nosaltres l'hem superat amb estrep , però hi ha color per a ferla en lliure.

La setena tirada comença amb la primera assegurança molt lluny i amb roca a controlar, va en direcció a una bauma que tenim sobre nostre on teoricament hi ha una reunió, per arribar-hi cal navegar per un rocam no gaire fiable i amb les assegurances llunyanes, sota la baume un tram més assegurat et permet entrar-hi però no hem trobat la reunió,(a nos ser que fosim dos parabolts molt seguits que hi ha sortint de la mateixa). Nosaltres hem continuat amb un tram d'artificial fins arribar a l'altura d'una sabina que hi ha a l'esquerra i sobre la que veiem un parabolt. Aquest tram esta força trencat i amb el peus sobre rapises amb terra, cal anar en compte, arribats al parabolts uns metres més i ja estem a la reunió cimera.

Un descans per recuperar forces i comencem la devallada. Hem fet sis rapels.

Un primer rapel fins la reunió anterior, un mes fins el balcó, el seguent fins sota el desplom, (ja fora del itinerari de la via). Aqui no tenim clar si la gent baixa desgrimpant entre els arbres oque fan, nosaltres hem aprofitat un arbre per fer un rapel per la canal fins la segona reunió. El següent fins la primera i el darrer fins el terra.

La via en ha agradat tot i que l'hem trobat un xic “tendre” falta el pas de més cordades per netejar-la i poder-la gaudir a tope.

Avui alguna estona hem passat calor però un lleuger ventet ens ha acompanyat tota l'escalada.

De baixada ens aturem a Oliana per fer una bona cervesa, abans de tornar a casa.

J.ESTRUCH

NOM.............................................. Urgell

APERTURISTES .......................... Jordi Quera i Koki Gassiot

COMPANYS DE CORDA............... LluisGabernet

MATERIAL...................................... 16 cintes, (camalot 0,5)