divendres, 17 de maig del 2024

DIA D'ESCALADA ESPORTIVA AL TORRENT FONDO

DIMECRES, 15 DE MAIG

Per aquest dimecres tenim una predicció pèssima en lo referent a la meteorologia i tan sols sembla haver una petita finestra de bon temps a la zona de la Noguera,

Sortim d'Esparreguera el Genis i jo i ens trobem amb el Ramon i en Pere a la Cassola, ells també tenen la intenció d'aprofitar aquest forat entre pluges per fer una escapada a la Noguera.

Esmorzem a Sant Llorenç de Montgai i marxem a fer alguna escalada, però abans encara ens trobem amb més companys que han fet la mateixa pensada.

Els companys es queden per la zona de la Formiguera, però nosaltres tenim pensat anar a amortitzar alguna via que encara no hem fet al sector del Torrent Fondo i de passada conèixer una zona d'esportiva que els companys van obrir al final del torrent i que no coneixem.

Fa temps que no havia pujat per la pista que puja fins a Gerri de la sal i m'ha sorprès que han tret el pas a novell amb la via. Ara hi ha un pas sota la via i t'estalvies una rampa dolenta. Aparquem al costat del camí envoltats de flors i paparotes i fem la curta pujada fins a trobar els ràpels. Com que fa molts anys que no faig l'aproximació tinc un semi record de tot plegat , per això baixem pel primer rapel que trobem que resulta ser el de la via “Generació 47”.

Resulta que estem just on hi ha la via més allunyada d'aquest sector . Com que ja estem posat decidim començar per aquesta i anar baixant tot fent vies. La darrera seria el nostre primer objectiu, la via “Malalts de roca” que és la via que no he fet.

La via “Generació del 47” comença amb un passatge “tonto” on sembla que la roca està trencada, però no, en diagonal puja fins un replà sota un petit desplom amb un parabolt just a la sortida on cal posar un estrep, la sortida de l'estrep es el tram més delicat de la via, després per unes plaques amb bona roca en porten fins la reunió. La via està assegurada amb 10 parabolts. En aquesta via ,ull al estiu !!!, perquè a l'esquerra i dins d'una vauma hem sentit molt soroll de abelles, (no ens hem apropat per veure de quina família eren)

La segona via que fem es la que tenim just a la dreta , “Pinsá”. Aquesta via no ens ha agradat gaire, comença amb un desplom que esta graduat de A0 però nosaltres hem fet dos passos de Ae i després per roca no gaire amable hem anat superant un esperó. La tirada és molt vertical i mantinguda tota ella . Està graduada de V+ però hem trobat algun tram més apretat. Assegurada per vuit parabolts.

La tercera via , la “CEP” és la més assequible de totes, amb un recorregut molt logic , segueix un diedre per la placa de l'esquerra amb bona roca. Està assegurada per sis parabolts i la graduació es de quart superior tot i que crec que algun passatge de cinquè si que el trobarem.

Seguim el nostre desplaçament a la dreta i trobem la via “Esquirol” que juntament amb la via “dels Avis” és la que ens ha agradat més i també on hem gaudit més.

Aquesta via comença per l'aresta de ponent d'una placa llaminera, primer per un petit diedre que aviat deixem a l'esquerra per entrar en la gran placa i sempre a tocar de l'aresta de ponent fins la reunió. Està assegurada amb vuit parabolts i te un grau mantingut en cinquè. La següent via, la “del Avis”, personalment és la millor de totes, s'enfila per l'aresta est de la mateixa placa i segueix un diedre amb passatges bonics fins un punt on deixa el diedre i es decanta per la placa de l'esquerra on trobarem un tram difícil , després remunta per la placa fins una reunió, el tram final, amb roca no tan bona és delicat de fer. Està assegurada amb dotze parabolts.

Encara ens queda una via per fer de la zona, la via “del nets”, aquesta via , un xic més llarga està dividida en dues tirades, la primera graduada de V+/A0 las hem trobat molt més forta i els tram de A0 massa difícil per forçar-lo un pedal ha estat imprescindible amb alguna sortida potent entre assegurances. Trobarem vuit parabolts.

La segona tirada és bàsicament per sortir per dalt, sortim de la reunió per una vira a la dreta on hi ha un espàrrec sense plaqueta i més endavant un altre que ens indica on cal començar a pujar, per sobre tres parabolts que assenyalen el camí fins la reunió.

Volíem anar a fer la via “Malalts de roca” però aquestes vies ens han entretingut més del compte i la deixarem per a una propera visita.

Ara millor baixar a Sant Llorenç per fer un bon àpat.

Un bon lloc per a fer una matinal , fora de les aglomeracions i on hi ha tranquil·litat absoluta.

DADES DE LES VIES

NOM..................“GENERACIÓ 47” “PINSÁ””CEP””ESQUIROL””DELS AVIS””DELS NETS”

APERTURISTES.. R.Barceló, J. Lopez, LL. Gabernet, M. Aran, J.L. Rincon, Pere Josep