dijous, 11 de maig del 2023

VIA PIM PAM A LA FULLATERA

DIMECRES, 10 DE MAIG DE 2023

Per aquest dimecres hem quedat amb el Lluis , com sempre, i li proposo anar a una zona que visitem poques vegades, però el dimarts em truca el Genis que s'apunta amb l'Antonio i la zona on voliem anar no es gaire aconsellable anar-hi dues cordades, (hi ha caigudes de pedres i la roca es per dir -ho d'alguna manera, mediocre ).

Cal cercar un nou objectiu . Com que ni l'Antonio ni el Genis han visitat la zona els proposo anar a Porte Puimorens, més concretament a la paret de la Fullatera on hi ha varies vies on repartir-nos amb comoditat d'aproximació, bona roca i ben assegurades.

La primera aturada, per esmorzar, la fem a Guardiola de Bergueda i desprès sense aturar-nos més anem directes al nostre objectiu.

En cap dels aparcaments no hi han cotxes, estarem sols i no és per menys perquè fa un xic de fred i molt vent, però ja estem aqui i cal continuar.

El Gines i l'Antonio pujaran per la via “Ni peur, ni sueur” i el Lluis i jo ens decantem per la via “Pim Pam” que puja per la vessant Sud Oest de la paret. Com que l'altre cordada no coneix la zona quedem en trobar-nos al mateix cim.

La nostre via comença a l'esquerra de la paret i cal remuntar una tartera fins un bosc on trobarem una corda fixa amb nusos que és el darrer tram de baixada si anem per la drecera.

La via comença una metres d'on hi ha l'ancoratge de la corda fixa, però podem fer reunió en el mateix ancoratge.

La primera tirada segueix la lògica del terreny superant uns ressalts fàcils i quan la paret comença a redreçar-se veurem un parabolt que teòricament és el primer de la tirada, però abans d' aqui, al anar a llaçar un arbre per fer una assegurança he trobat un parabolt amb una baga negre molt vella que l'ajuntava amb un arbre, (creiem que deu ser la reunió Zero d'una altre via que hi ha i que segueix quasi el mateix recorregut que la nostra, creuant-se en algun tram).

Una vegada xapat el primer parabolt de la via uns metres verticals per agafar un segon parabolt i continuar a l'esquerra per terreny molsós fins la reunió que esta just sota un sostre inclinat característic de la paret.

La segona tirada és la més difícil de la via, surt per l'esquerra de la reunió per anar a cercar el sostre inclinat, al principi no veiem res però al arribar sota el sostre hi ha un pitó i un parabolt a un pam de distancia l'un del altre ??? . La tirada segueix per sota el sostre i quan aquest s'acaba hi ha el passatge més difícil de la via, primer trobarem un pitó i uns tres metres per sobre un parabolt, aquest és el pas clau de la via, m'ha costat trobar-hi l'entrellat perquè recte és molt vertical i sense preses de peu i per la dreta es molsosa.

Nosaltres hem anat un xic a la dreta del pitó i hem pujat fins sota el sostre on hem posat un micró petit i poder flanquejar a l'esquerra fins el parabolt. Superat el tram la dificultat baixa però cal tenir intuició per veure el cami que va amb tendencia a la dreta, trobarem un arbre gran amb una baga molt vella i creia que era la reunió però uns metres mes amunt en un altre arbre gran hem trobat una baga més nova i hem fet reunió, reforçant-la amb un Camalot del 1. Creiem que el primer arbre era la reunió perquè a les hores la següent tirada puja més recte, però fent la reunió aqui també pot recuperar l'itinerari amb facilitat.

Sortim de la reunió amb un flanqueig a l'esquerra, fins a trobar un pitó que no es veu, per sobre un parabolt i un arbre amb una vaga, tot axó en un tram vertical de placa, (a l'altura del arbre però uns cinc metres a l'esquerra hi ha un parabolt però creiem que es de l'altre via) per la nostre veiem un parabolt a uns deu metres i un altre mes amunt però que no es veu. Els darrers metres de la tirada es fan caminant per creuar una petita feixa i fer reunió d'un parabolt i un arbre a peus d'un diedre.

Per la següent tirada no tenim dubtes, hi ha un parabolt uns cinc metres sobre nostre i dins d'un diedre que superem en sortir del diedre trobarem un altre parabolt i un seguit de ressalts herbosos que cal superar fins un petit mur on veurem un parabolt, just superat el mur hi ha la reunió.

La darrera tirada es per sortir de la paret, recte amunt per entrar en una canal i el bosc o anar a l'esquerra per una petita aresta que també ens porta al bosc, podem allargar la tirada fins on vulguem, nosaltres hem fet tot un llarg de corda.

Ja som fora però hem quedat en trobar-nos al cim i remuntem la carena fins arribar-hi.

Per sort aqui dalt quasi no fa vent i prenem el Sol coma llangardaixos mentre esperem l'altre cordada..

La baixada la fem per la drecera i en poca estona arribarem al cotxe.

De tornada ens aturem a Puigcerda per fer la cervesa de rigor.

J.ESTRUCH

NOM................................................ Pim Pam

APERTUIRSTES............................ Xavier Samsó, Jaume Galban, Joan Asin

COMPANYS DE CORDA .............. Lluis Gabernet

MATERIAL,.................................... 10 cintes, Totem blau, Camalots 00, 05 i 1